Sukcesy na rynku pomp ciepła

Sukcesy na rynku pomp ciepła

W ciągu ostatnich sześciu lat rynek sprężarkowych, elektrycznych pomp ciepła wzrósł w Polsce niemalże trzykrotnie – takie wnioski płyną z badania rynku przeprowadzonego w połowie stycznia 2016 roku przez Polską Organizację Rozwoju Technologii Pomp Ciepła (PORT PC). Tylko w 2015 roku wzrost sprzedaży wszystkich typów pomp ciepła wyniósł łącznie 14 proc.

W ubiegłym roku wzrost segmentu rynku powietrznych pomp ciepła osiągnął aż 70 proc. – to pierwszy odnotowany tak wielki sukces na rynku powietrznych pomp ciepła. Taki wynik cieszy szczególnie, jeśli weźmiemy pod uwagę, że rynek pomp ciepła w Polsce dopiero raczkuje, a inwestorzy z tej branży nie mogą liczyć na zorganizowane wsparcie rządu. W 2015 roku nad Wisłą zanotowano nad wyraz korzystne wyniki sprzedażowe. Sprzedaż pomp ciepła do ogrzewania pomieszczeń wzrosła ok. 20 proc, natomiast sprzedaż gruntowych pomp ciepła wzrosła o 5 proc.

Tak dobre rezultaty świadczą o tym, że technologia pomp ciepła sukcesywnie zdobywa coraz większe zaufanie wśród polskich konsumentów, a krajowy rynek stopniowo docenia rosnącą efektywność i funkcjonalność tego typu urządzeń. Nadal jednak mamy do czynienia ze stosunkowo niewielką ilością sprzedanych pomp ciepła w skali całego kraju. W 2015 roku sprzedano np. poniżej 4 000 sztuk pomp powietrznych oraz ok. 5000 sztuk gruntowych pomp ciepła (typu solanka/woda).

Pompy ciepła osiągają obecnie najwyższe klasy energetyczne spośród wszystkich urządzeń grzewczych. Są także jednym z najbardziej ekologicznych źródeł ciepła. Przyrost sprzedaży zanotowany w 2015 roku może wskazywać na początek szybkiego wzrostu popularności tej technologii wśród polskich konsumentów.