FAQ DOTACJE MOJE CIEPŁO
- Dotacja na pompy ciepła typu powietrze – woda wynosi maksymalnie 7000 zł.
Wysokość dotacji nie jest zależna od dochodów.
Wniosek z programu „Moje ciepło” należy złożyć elektronicznie w systemie GWD (https://www.gov.pl/web/nfosigw/generator-wnioskow-o-dofinansowanie). Nie ma możliwości złożenia wniosku w formie papierowej.
Do złożenia wniosku, niezbędny jest profil zaufany. Można założyć samodzielnie, albo poprosić kogoś, w naszym imieniu (wniosek o pełnomocnictwo).
Założenie profilu zaufanego nie jest trudne!
Zainteresowanym polecamy korzystać z poradnika na rządowej stronie gov.pl np. pod linkiem: www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany .
Na stronie programu „Moje ciepło”, w części „dodatkowe załączniki” widnieje oświadczenie pełnomocnictwa. Jeśli znajdziemy osobę, która posiada profil zaufany i zgodzi się na jego użycie w naszej sprawie, po wypełnieniu należy przesłać dokument do naszej firmy.
Można też poprosić osobę, która posiada profil zaufany żeby założyła konto w systemie GWD (https://www.gov.pl/web/nfosigw/generator-wnioskow-o-dofinansowanie).
Finalna data składania wniosków, nie została podana. Oficjalnie, wnioski można składać do wyczerpania środków.
Niestety Fundusz nie doprecyzowuje tego typu informacji.
Oczywiście ! Dotacja „Moje ciepło” skupia się na pompach ciepła, „Mój prąd” na fotowoltaice. Są to dwa różne przedsięwzięcia i nie ma przeciwskazań do tego aby skorzystać z nich obu.
W regulaminie programu „Moje ciepło” nie ma nigdzie zakazu tzw. podwójnego dofinansowania. Należy natomiast sprawdzić regulamin danej dotacji lokalnej, aby zweryfikować czy właśnie tam nie jest uiszczony taki zapis.
Rekuperacja nie jest wliczana do dotacji. Jeśli widnieje już księga wieczysta, a budynek został oddany do użytku, można skorzystać z dotacji „Czyste powietrze”. Wartość dotacji wynosi 5000 zł. (Informacje na stronie : https://czystepowietrze.gov.pl/)
To, że bank widnieje w księgach wieczystych, w niczym nie przeszkadza ! Można dostać dotację, mimo tego.
Budynek jest gotowy do odbioru, tylko wtedy jeśli jest zamontowane źródło ciepła. Jeśli chcemy ubiegać się o dotację z programu „Moje ciepło”, należy załączyć dokument potwierdzający odbiór budynku, uwzględniający zainstalowanie pompy ciepła; podczas składania/wypełniania wniosku.
Niestety nie. Najpierw musi być zainstalowana pompa, żeby można było wystawić fakturę końcową, która musi być załączona do wniosku o dotację. Nie można również wystawić wcześniej protokołu wykonanych prac, ponieważ prace nie zostały jeszcze wykonane (pompa nie została zainstalowana).
Protokół wykonanych prac, uzupełniony przez monterów firmy Budotom, jest protokołem technicznym, potrzebnym do zarejestrowania pompy w systemie CRO (Centralny Rejestr Operatorów : http://www.cro.ichp.pl/) i nie jest uwzględniany do dotacji.
Klientom firmy Budotom, pomagamy w uzyskaniu dotacji, bez dodatkowych kosztów. Firma świadczy usługi doradztwa dotacyjnego, jedynie osobom, które podpiszą z nami umowę na instalację.
Jeżeli projekt budowlany nie uwzględnia pompy ciepła, to w trakcie trwania budowy budynku (gdy nie złożono zawiadomienia o zakończeniu budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub nie złożono wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie) można go zaktualizować wraz z zawartą w nim charakterystyką energetyczną.
Jeżeli natomiast zawiadomiono o zakończeniu budowy lub budynek został już oddany do użytkowania, wtedy należy wykonać świadectwo charakterystyki energetycznej, którego koszt można uwzględnić jako koszt kwalifikowany przy składaniu wniosku o dofinansowanie. Firma Budotom, nie przeprowadza tego typu audytów.
Jeśli faktura zaliczkowa jest z 2020 r. a instalacja pompy, miała miejsce w 2021 r., nie będzie można skorzystać z dotacji. Pierwszym kosztem kwalifikowanym, w przypadku firmy Budotom, jest faktura zaliczkowa. Aby skorzystać z dotacji w programie „Moje ciepło” pierwszy koszt kwalifikowany, musi być datowany najwcześniej na 01.01.2021 r.
Należy się jak najszybciej skontaktować z firmą Budotom w celu sporządzenia noty korygującej.
Audyt energetyczny budynku może sporządzić uprawniony audytor energetyczny lub doradca energetyczny. Audytor powinien posiadać wiedzę z zakresu budownictwa, instalacji elektrycznych oraz ogrzewnictwa i wentylacji.
Deweloper powinien wystawić skrócony akt notarialny. Przy składaniu wniosku, w części „inne dokumenty” należy załączyć to zaświadczenie.
Należy się skontaktować z firmą Budotom, w celu potwierdzenia transakcji i uzyskania poświadczenia.
Podczas składania wniosku, należy załączyć skrócony akt notarialny, wystawiony przez Dewelopera. Wnioskodawcą musi być osoba wskazana w pozwoleniu na budowę. Przeniesienia pozwolenia na budowę nie można dokonać w sytuacji, gdy roboty budowlane zostały już zakończone.
Dokumentacja techniczna na pompę ciepła składa się z karty produktu i etykiety energetycznej. Te dokumenty są do wygenerowania na stronie ZUM:
https://lista-zum.ios.edu.pl/.
Karty gwarancyjnej, klient nie jest w stanie samodzielnie wygenerować poprzez system. Należy się zgłosić do firmy Budotom, w celu jej uzyskania. Tylko pracownicy firmy, będą w stanie wygenerować taki dokument.
Faktycznym oznaczeniem mocy pompy ciepła, jest druga liczba w oznaczeniu jednostki zewnętrznej.
Jeśli istnieje wspólnota majątkowa, należy przy składaniu wniosku, dołączyć akt zgonu partnera, akt ślubu oraz skrócony akt notarialny.
Tego typu audyty są przeprowadzane jedynie na wewnętrzne potrzeby firmy i nie można ich uwzględnić do charakterystyki energetycznej budynku.
Zgodnie z programem priorytetowym „Moje Ciepło” pkt. 7.4 Beneficjenci ppkt. 2) wnioskodawcą może być jedynie osoba wskazana na pozwoleniu na budowę, w innych przypadkach udzielenie dofinansowania jest niemożliwe.
W pierwszej kolejności, należy wykonać audyt energetyczny. Jeśli budynek spełni normy WT2021, można jak najbardziej ubiegać się o dotację.
Każda osoba, która ukończyła 18 lat może zostać pełnomocnikiem. Niezbędne jest podanie imienia i nazwiska oraz nr PESEL Pełnomocnika. Pełnomocnik składa wniosek przez Generator Wniosku o Dofinansowanie przy użyciu własnego profilu zaufanego/podpisu kwalifikowanego.
Dokumentacja dotycząca Ksiąg Wieczystych nie jest wymaganym załącznikiem do wniosku. Wymagane jest żeby wnioskodawca widniał na pozwoleniu na budowę.
Dotacja może zostać jedynie udzielona na zamontowaną i opłaconą inwestycję, związaną z pompą ciepła. Fundusz nie podaje informacji na temat zmian co do wielkości dofinansowania.
Informacje na temat wskaźnika EP znajdują się w charakterystyce energetycznej budynku, którą można znaleźć w dokumentacji technicznej budynku.
Firma Budotom nie wykonuje audytów energetycznych.
Po otrzymaniu pozwolenia na użytkowanie budynku, można uwzględnić pompę w uldze. Więcej informacji na ten temat, widnieje na stronie : https://www.podatki.gov.pl/pit/ulgi-odliczenia-i-zwolnienia/ulga-termomodernizacyjna/
Audyt energetyczny, najlepiej wykonać zaraz po zainstalowaniu pompy ciepła.
Za datę rozpoczęcia inwestycji, uznaje się datę, która widnieje na fakturze zaliczkowej.
Fakturę za freony, należy załączyć do wniosku o dofinansowanie.
Fakturę, korektę za Smart Cloud’a należy załączyć do wniosku o dofinansowanie. Warto pamiętać, aby w części „Wartość pompy ciepła” pomniejszyć kwotę, o wartość Smart Cloud’a.
Zaleca się w takiej sytuacji, złożyć wniosek przez pełnoletniego pełnomocnika. Dodatkowo załączając akt notarialny.
Na protokole wykonanych prac, powinna widnieć data z ostatniego dnia montażu.
Wartość wskaźnika rocznego zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną (EP) na potrzeby ogrzewania, wentylacji oraz przygotowania ciepłej wody użytkowej EPH+W można obniżyć stosując następujące rozwiązania techniczne:
- poprawa izolacyjności cieplnej przegród zewnętrznych budynku
- montaż wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła
- zastosowanie OZE – np. montaż mikroinstalacji fotowoltaicznej
FAQ DOTACJE CZYSTE POWIETRZE
Wysokość dotacji jest uzależniona od dochodu. Są trzy poziomy: podstawowy, podwyższony i najwyższy. Poprzez dokument PIT, jesteśmy w stanie określić, który poziom jest najodpowiedniejszy dla klienta. Przy poziomie podwyższonym i najwyższym, niezbędne jest zaświadczenie z urzędu miasta, gminy lub z MOPS’u o wysokości dochodów na jednego członka rodziny.
Należy zwrócić się do urzędu miasta, gminy lub MOPS’u. Zależy to od tego gdzie dana aglomeracja ma swoje urzędy.
Takie zaświadczenie jest wymagane tylko i wyłącznie w przypadku, kiedy klient ubiega się o dotację o poziomie najwyższym lub podwyższonym. Wtedy należy wpisać we wniosku numer tego zaświadczenia, wydanego przez miasto, gminę czy MOPS.
Obie konfiguracje są możliwe. Należy jednak zwrócić uwagę, aby w przypadku kiedy klient ma już zainstalowaną pompę ciepła, nie minęło więcej niż pół roku, od daty wystawionej na fakturze zaliczkowej.
Klasyfikują się wszystkie pompy ciepła, znajdujące się w ofercie firmy Budotom. Firma dysponuje pompami o podwyższonej klasie efektywności. Posiadają odpowiednie certyfikaty, karty produktu i etykiety.
500+ nie wlicza się do dochodów.
Firma może być zarejestrowana w domu. Najważniejszą kwestią jest to, czy działalność związana z firmą, jest też wykonywana w tym obiekcie. Jeżeli mniej niż 30% powierzchni, jest przeznaczona na działalność – dotacja może zostać udzielona. Zostaje obliczone o ile procent mniej (z tych 30%) powierzchni, jest przeznaczone na działalność. Następnie system na tej podstawie, kalkuluje ile proporcjonalnie odjąć od wysokości dotacji.
Kotły poniżej 5 klasy energetycznej, Kotły na paliwo stałe lub Kotły gazowe (Klient nie może przekroczyć 5600 kwh w skali roku).
Od przychodu, odejmowana jest wysokość ryczałtu.
Umowa z firmą Budotom, zarówno jak i wniosek o dofinansowanie, powinny być wykonane na właściciela, lub współwłaściciela domu. W księdze wieczystej, powinien znajdować się zapis potwierdzający, kto jest właścicielem.
Dotacja zostaje wypłacona do 3 miesięcy od daty rozpatrzenia wniosku, przez urzędnika.
Faktura zaliczkowa jest wliczana do dotacji, ponieważ jest pierwszym kosztem kwalifikowanym.
Jest to data wystawienia pierwszej faktury. W firmie Budotom, przeważnie jest to faktura zaliczkowa.
Klientom firmy Budotom, pomagamy w uzyskaniu dotacji, bez dodatkowych kosztów. Firma świadczy usługi doradztwa dotacyjnego, jedynie osobom, które podpiszą z nami umowę na instalację.
Protokół wykonanych prac, na potrzeby dotacji przygotowuje dział dotacji w firmie Budotom, protokół od monterów to protokół techniczny, na potrzeby rejestracji CRO (Centralny Rejestr Operatorów).
Należy skontaktować się z firmą Budotom i poinformować o zmianach, załączając niezbędne dokumenty : akt zgonu, akt ślubu i skrócony akt notarialny.
Dział Handlowy, informuje Dział Dotacji, o nowym kliencie. Dział Dotacji, kontaktuje się z klientem, wysyła niezbędne formularze i przekazuje informacje na temat programu oraz tego co klient powinien przygotować i podpisać. Następnie sporządzany jest wniosek, który jest wysyłany przez portal beneficjenta. Wersję papierową, podpisuje klient i wysyła do Funduszu. Oczekujemy na decyzję, czy zostanie przyznane dofinansowanie. Na sam koniec dotacja zostaje rozliczona.
Należy skontaktować się z firmą Budotom, w celu potwierdzenia transakcji i uzyskania poświadczenia.
Dokumentacja techniczna jest do znalezienia na liście ZUM :
Dokumentacja techniczna jest do znalezienia na liście ZUM :
Portal beneficjenta, potrzebny jest do złożenia wniosku. Wyszukamy go w Internecie, po wpisaniu „Portal beneficjenta”. Należy dodać informację o swoim województwie. Klient powinien założyć tam profil. Po jego aktywacji, będzie mógł pobrać wniosek.
Wszystko co przesyła Fundusz do Klienta, należy niezwłocznie przekazać do Działu Dotacji, w firmie Budotom. Informacje zwrotne od Funduszu, zazwyczaj dotyczą tego, czy dotacja została przyznana/odrzucona.
Wniosek składamy przez portal GWD, przedstawiamy faktyczne koszty poniesione przez klienta. Następnie taki wniosek jest podpisywany przez Klienta i wysyłany do Funduszu.
Klient może też całość tej operacji, wykonać samodzielnie, drogą elektroniczną i wysłać wniosek do Funduszu. Do tego niezbędny jest profil zaufany.
Istnieje też opcja wydruku dokumentów i złożenia wniosku w formie papierowej.
Dokumenty, które należy załączyć to : protokół złomowania pieca, faktury, potwierdzenia transakcji, dokumentacja na pompę ciepła typu : etykieta energetyczna, karta produktu, deklaracja zgodności wg. norm europejskich (lista ZUM), karta gwarancyjna na pompę ciepła, protokół wykonanych prac po zamontowaniu danego źródła ciepła, zaświadczenie operatora sieci dystrybucyjnej, gdzie jest nadany numer PPE i data przyłączenia instalacji, gdzie jest wykonywana fotowoltaika. Jeśli była wystawiana faktura korekta, należy wysłać fakturę korektę i fakturę końcową albo notę korygującą. Jeśli był brany kredyt, potrzebne jest potwierdzenie, że kredyt wpłynął i że dana faktura została opłacona tym właśnie kredytem (faktura inwestora).
Wniosek o przyznanie dotacji, składamy w systemie GWD.
Pieniądze otrzymane z dotacji „Czyste powietrze”, trafiają na konto klienta.
W regulaminie programu „Czyste powietrze” nie ma nigdzie zakazu tzw. podwójnego dofinansowania. Należy natomiast sprawdzić regulamin danej dotacji lokalnej, aby zweryfikować czy właśnie tam, nie jest uiszczony taki zapis.
FAQ DOTACJE MÓJ PRĄD
Wysokość dotacji to 4000 zł na fotowoltaikę.
W pierwszej kolejności, musi być zainstalowana fotowoltaika, a faktury opłacone.Do miesiąca czasu, do naszego klienta przychodzi zaświadczenie operatora sieci dystrybucyjnej gdzie jest nadany numer PPE. Zaświadczenie i numer, są niezbędne do złożenia wniosku. Następnie składamy wniosek w systemie GWD. Uzupełniamy dane osobowe, numer pesel, numer PPE oraz załączamy potrzebne dokumenty tj. : faktury, potwierdzenia transakcji, zaświadczenie operatora sieci dystrybucyjnej, dokument potwierdzający korzystanie z net-billingu albo przechodzenie na net-billing i ewentualnie pełnomocnictwo. Całość wysyłamy elektronicznie do Funduszu.
Wniosek może złożyć każda osoba pełnoletnia lub pełnomocnik.
W tej edycji programu „Mój prąd”, dofinansowania dostają tylko osoby, które korzystają z systemu net-billingowego. Jeśli Klientowi zależy na dotacji, powinien dostosować fotowoltaikę pod net-billing. Inaczej nie dostanie dofinansowania.
Fundusz nie podaje tego typu informacji.
Klient powinien skontaktować się z firmą Budotom, w celu wystawienia faktury-korekty, czy noty korygującej.
Należy skontaktować się z firmą Budotom, w celu potwierdzenia transakcji i uzyskania poświadczenia.
Bez zaświadczenia operatora sieci dystrybucyjnej, klient nie może złożyć wniosku. Należy poczekać na otrzymanie zaświadczenia.
Faktury, potwierdzenia transakcji, zaświadczenie operatora sieci dystrybucyjnej, numer PPE, data przyłączenia instalacji, dokument potwierdzający korzystanie z net-billingu i ewentualnie pełnomocnictwo.
Wniosek można złożyć tylko i wyłącznie elektronicznie, w systemie GWD (do którego trzeba mieć profil zaufany).
Należy poprosić o pomoc osobę, która posiada profil zaufany i pomoże nam przy złożeniu wniosku.
Wysokość dotacji nie jest zależna od dochodów.
Numer PPE można znaleźć w zaświadczeniu operatora sieci dystrybucyjnej oraz w umowie między klientem a firmą Budotom
Przy numerze krajowym, na początku znajdziemy oznaczenie PL590. Numery międzynarodowe mają różne oznaczenie, w zależności od kraju.
Datą rozpoczęcia inwestycji, jest data widniejąca na fakturze zaliczkowej (lub data innego pierwszego kosztu).
Dotacja jest przeznaczona na założenie fotowoltaiki, a nie na jej rozbudowę.